トップ研究者を探す理科授業で学習困難と才能を示す中学生への特別支援の方策に関する研究

理科授業で学習困難と才能を示す中学生への特別支援の方策に関する研究

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-20530895
研究種目 基盤研究(C)
研究分野 人文社会系
社会科学
教育学
特別支援教育
研究機関 関西大学
代表研究者 松村 暢隆
研究分担者 隅田 学
連携研究者 隅田 学
研究協力者 小倉 正義
研究協力者 野添 絹子
研究協力者 北川 圭一
研究協力者 水野 証
研究期間 開始年月日 2008/4/1
研究期間 終了年度 2010
研究ステータス 完了 (2010/4/1)
配分額(合計) 4,420,000 (直接経費 :3,400,000、間接経費 :1,020,000)
配分額(履歴) 2010年度:1,170,000 (直接経費 :900,000、間接経費 :270,000)
2009年度:1,430,000 (直接経費 :1,100,000、間接経費 :330,000)
2008年度:1,820,000 (直接経費 :1,400,000、間接経費 :420,000)
キーワード 特別支援教育
学習困難
才能
理科授業
理科教育
認知的個性

研究成果

[図書] 認知的個性:違いが活きる学びと支援

松村暢隆・石川裕之・佐野亮子・小倉正義(編) 2010

[雑誌論文] Identifying twice-exceptional children and three gifted styles in the Japanese primary science classroom.

Sumida M. 2010

[雑誌論文] Developing a program for students with high ability in mathematics and science : Balancing the socio-emotional and intellectual needs in a Philippine setting.

Belardo F.C., Sumida M. 2010

[雑誌論文] Parallel curriculum for the development of problem-solving skills of gifted children in grade III science.

Faustino J., Sumida M., Fajardo A., Pawilen G. 2010

[雑誌論文] Identifying Twice-Exceptional Children and Three Gifted Styles in the Japanese Primary Science Classroom

SUMIDA, Manabu 2010

[雑誌論文] Developing a Program for Students with High Ability in Mathematics and Science

SUMIDA, Manabu 2010

[雑誌論文] Parallel Curriculum for the Development of Problem-Solving Skills of Gifted Children in Grade III Science

SUMIDA, Manabu 2010

[学会発表] Twice-Exceptionality of Children in Science Classrooms

SUMIDA, Manabu 2009

[学会発表] Twice-exceptionality of children in science classrooms.

隅田学 2009

[学会発表] Prospective Teachers' Giftedness in Science

Sumida, Manabu 2008

[学会発表] 理科授業で学習困難や才能を示す児童生徒への特別支援の方策に関する研究:理科2E傾向のある児童の理科学習や学習全般の状況

隅田学・三木淳史 2008

[学会発表] Prospective teachers' giftedness in science.

隅田学 2008