トップ研究者を探す「自然」概念の文化依存性を比較研究して科学教育改革への指針を探る

「自然」概念の文化依存性を比較研究して科学教育改革への指針を探る

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-17300251
研究種目 基盤研究(B)
研究分野 総合・新領域系
総合領域
科学教育・教育工学
科学教育
研究機関 高知大学
代表研究者 川崎 謙
研究分担者 小川 正賢
研究分担者 隅田 学
研究分担者 大辻 永
研究期間 開始年月日 2005/4/1
研究期間 終了年度 2008
研究ステータス 完了 (2008/4/1)
配分額(合計) 8,800,000 (直接経費 :7,600,000、間接経費 :1,200,000)
配分額(履歴) 2008年度:2,730,000 (直接経費 :2,100,000、間接経費 :630,000)
2007年度:2,470,000 (直接経費 :1,900,000、間接経費 :570,000)
2006年度:1,900,000 (直接経費 :1,900,000)
2005年度:1,700,000 (直接経費 :1,700,000)
キーワード 科学教育改革
科学教育の理念
非西欧世界
自然観
比較科学論
科学教育の理念構築
非西欧世界の科学教育
非西欧
比較科学

研究成果

[雑誌論文] A Language-Culture Origin Understanding of Science in Japan : Japanese Prospective Science Teachers' View of Science

SUMIDA, Manabu KAWASAKI, Ken 2008

[雑誌論文] Embodiment of Elementary Science Textbooks

Miyata, Y., Sumida, M. & Pawilen, G. 2008

[雑誌論文] Language-Culture Origin Understanding of Science in Japan : Japanese Prospective Science teachers' View of Science

Sumida, M. and Kawasaki, K. 2008

[学会発表] A Language-Culture Origin Understanding of Science in Japan : Japanese Prospective Science Teachers' View of Science

SUMIDA, Manabu KAWASAKI, Ken 2008

[学会発表] Cultural Fusion of Japanese View of Nature and Western View of Nature in Early Childhood Educationin Japan

Sumida, M. 2008

[雑誌論文] 小学校理科教科書における疑問文の特徴

隅田 学 2008

[学会発表] Embodiment of Elementary Science Textbooks

Miyata, Y., Sumida, M., & Pawilen, G. 2008

[学会発表] Language-Culture Origin Understanding of Science in Japan : Japanese Prospective Science teachers' View of Science

Sumida, M. and Kawasaki, K. 2008

[雑誌論文] Developing an Indigenous Science Curriculum for Kindergarten in the Philippines

Pawilen, G., & Sumida, M. 2007

[雑誌論文] Using indigenous knowledge as a foundation for developing a science curriculum for community kindergarten schools in northern Philippines

Pawilen, G., & Sumida, M. 2005

[雑誌論文] Developing a science-based curriculum for kindergarten : a vision for United Methodist schools in the Philippine

Pawilen, G., Sumida, M., Clavio, J. 2005

[雑誌論文] Using Indigenous Knowledge as a Foundation for Developing a Science Curriculum for Community Kindergarten Schools in Northern Philippines

Pawilen, G., Sumida, M. 2005

[雑誌論文] Developing a Science-Based Curriculum for Kindergarten : A Vision for United Methodist Schools in the Philippines

Pawilen, G., Sumida, M. & Clavio, J. 2005

[雑誌論文] Developing an Indigenous Science Curriculum for Kindergarten in the Philippines

Greg T PAWILEN, Manabu SUMIDA