トップ研究者を探す数学的モデル化過程の遂行による批判的思考力の育成に関する理論的・実証的研究

数学的モデル化過程の遂行による批判的思考力の育成に関する理論的・実証的研究

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-21K02470
研究種目 基盤研究(C)
研究分野
研究機関 岡山大学
高知大学
代表研究者 服部 裕一郎
研究期間 開始年月日 2021/4/1
研究期間 終了年度 2024
研究ステータス 交付 (2022/4/1)
配分額(合計) 4,160,000 (直接経費 :3,200,000、間接経費 :960,000)
配分額(履歴) 2024年度:780,000 (直接経費 :600,000、間接経費 :180,000)
2023年度:910,000 (直接経費 :700,000、間接経費 :210,000)
2022年度:910,000 (直接経費 :700,000、間接経費 :210,000)
2021年度:1,560,000 (直接経費 :1,200,000、間接経費 :360,000)
キーワード 批判的思考力
社会的オープンエンドな問題
社会批判的モデリング
社会批判的オープンエンドな問題
数学教育
批判的数学教育
数学的モデル化過程

研究成果

[雑誌論文] 中学校数学授業における算数・数学の問題発見・解決の過程の具現化―「日常生活の事象の数学化」及び「活用・意味づけ」の過程の強調―

圓岡悠・服部裕一郎 2023

[雑誌論文] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における教材の開発とその実践―社会的オープンエンドな問題「マヨネーズの絞り口を提案しよう」を通して―

服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎 2023

[学会発表] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエン ドな問題の視点から

馬場卓也・島田功・服部裕一郎・福田博人 2022

[学会発表] Development of mathematical identity in school health bulletins using the socio-critical modeling approach

Ishibashi, I.,Uegatani, Y., & Hattori, Y. 2022

[雑誌論文] 数学の誤用を批判的に認識する数学教育の必要性

石橋一昴・服部裕一郎・上ヶ谷友佑 2022

[学会発表] Proposed teaching materials for implementation and development of a curriculum based on the framework of socio-critically open-ended problems

Hattori, Y. 2022

[学会発表] Implementing Socio-critical Modeling in Fifth-grade Mathematics Lessons

Hattori, Y., Tanaka, Y. 2022

[図書] グローカルな社会・時代における算数数学教育

馬場卓也、内田豊海、中和渚、福田博人、服部裕一郎 2022

[学会発表] 社会批判的モデリングを遂行する算数・数学授業に関する基礎的考察-社会批判的オープンエンドな問題の視座からの教材提案-

服部裕一郎 2022

[学会発表] 生徒自らが定義を構成し洗練する数学授業の実践的研究―ポリドロンを用いた正多面体の定義活動を事例として―

西澤誠,服部裕一郎,袴田綾斗,中野俊幸 2022

[雑誌論文] 観点別学習状況の総括的評価を機械的計算に依拠することの問題点

上ヶ谷友佑・服部裕一郎・石橋一昴 2022

[学会発表] Toward for Constructing the Didactics of Mathematics Originating from Japan: In a Case of Scientific Research of ‘Grundvorstellungen’ in Modelling

MATSUZAKI Akio, MATSUSHIMA Mitsuru, HATTORI Yuichiro 2022

[学会発表] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における社会的オープンエンドな問題の開発とその実践:マヨネーズの絞り口を提案しよう

服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎 2021

[学会発表] 学校数学の内容としての「数学的方法学」

上ヶ谷友佑・石橋一昴・服部裕一郎 2021

[学会発表] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling:“Quadratic Voting” as Teaching Materials

Hattori, Y., Uegatani, Y., & Ishibashi, I. 2021

[学会発表] Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication

Ishibashi, I.,Uegatani, Y., & Hattori, Y. 2021

[学会発表] Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving

Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y. 2021

[学会発表] Intellectual need: A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in society

Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y. 2021

[学会発表] 生涯学習においてプログラミング的思考を育むユニバーサル算数数学教材の開発研究―アンプラグド教材による思考過程の視覚化―

松原和樹・服部裕一郎 2021

[学会発表] Aspects of fair-minded critical thinking in mathematics education: Based on the perspective of critical mathematics education

Hattori, Y. & Fukuda, H. 2021

[学会発表] Mathematics education for trans-scientific issues: Implementability of a socio-critical modeling approach Rationale for our research project

Hattori, Y., Uegatani, Y., & Ishibashi, I. 2021

[雑誌論文] Japanese use of probabilistic language about diagnosis tests for COVID-19: an analysis of Twitter data

Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y. 2021

[学会発表] 批判的思考力の育成と評価を志向した中等数学教材の開発とその実践:「60秒チャレンジ」の新ルールを提案しよう

服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎 2021

[図書] 「「数学的活動の楽しさ」とは結局どういうことか?」,『教育科学 数学教育』,2021年7月号,No.765,pp.52-55を執筆

服部裕一郎 2021

[雑誌論文] Development of Socio-critically Open-ended Problems for Critical Mathematical Literacy: A Japanese Case

Hattori, Y., Fukuda, H. & Baba 2021