トップ研究者を探す就学前教育と初等教育の接続を促すリテラシー評価スケールの開発

就学前教育と初等教育の接続を促すリテラシー評価スケールの開発

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-18K02484
研究種目 基盤研究(C)
研究分野
研究機関 香川大学
代表研究者 松本 博雄
研究分担者 松井 剛太
研究期間 開始年月日 2018/4/1
研究期間 終了年度 2021
研究ステータス 完了 (2021/4/1)
配分額(合計) 4,290,000 (直接経費 :3,300,000、間接経費 :990,000)
配分額(履歴) 2020年度:1,820,000 (直接経費 :1,400,000、間接経費 :420,000)
2019年度:1,560,000 (直接経費 :1,200,000、間接経費 :360,000)
2018年度:910,000 (直接経費 :700,000、間接経費 :210,000)
キーワード 文字習得
幼児
保育
初期リテラシー
書き
保育の質
保幼小接続
アクションリサーチ
リテラシー
就学前教育
初等教育
子どもの声
保育評価
文字
児童
リテラシー Literacy
就学前教育・保育 ECEC
初等教育 Primary Education
接続・移行 Transition
保育評価 Assessment

研究成果

[図書] 保育実践を介した幼児期の文字習得の検討:社会的側面に着目した初期リテラシー発達の視点から

松本博雄 2022

[学会発表] Being willing to engage in writing activities: empowering young children through early literacy practices

Matsumoto Hiroo, Tsuneda Miho M. 2021

[学会発表] 幼児の声を聴きとる―「書きたくなる」を支えるために―

松本博雄・谷口美奈・片岡元子・吉川暢子・藤元恭子・松井剛太 2021

[学会発表] Being willing to engage in writing activities: empowering young children through early literacy practices.

Matsumoto, H. & Tsuneda, M. 2021

[雑誌論文] Pedagogical photo documentation for play in early childhood education and care.

Matsumoto, H., Nishiu, H., Taniguchi, M. Kataoka, M., & Matsui, G. 2021

[学会発表] 幼児の声を聴きとる―「書きたくなる」を支えるために―

松本博雄・谷口美奈・片岡元子・吉川暢子・藤元恭子・松井剛太 2021

[学会発表] Being willing to engage in writing activities: empowering young children through early literacy practices.

Matsumoto, H. & Tsuneda, M. 2021

[雑誌論文] 0歳児の“声”を聴きとる:発達」の視点を手がかりに

松本博雄 2021

[学会発表] 「書きたくなる」は何によって支えられるか

松本博雄 2020

[雑誌論文] 子どもの「声を聴きとられる」権利を支えるために

松本博雄 2020

[学会発表] 「書きたくなる」は何によって支えられるか

松本博雄 2020

[雑誌論文] Judith T Lysaker, Before words: wordless picture books and the development of reading in young children

Matsumoto Hiroo、Tsuneda Miho M 2020

[学会発表] Pedagogical Photo Documentation Addressed to Children: For Listening to the Voices of Children, Parents and Guardians, and Practitioners through ECEC Practices.

Matsumoto Hiroo 2019

[学会発表] What is the structure of 'play-based' pedagogies in the literacy practices for four-to-six-year-old children?

Matsumoto Hiroo, Tsuneda Miho M. 2019

[学会発表] Play as learning tools or play as play?: Rethinking ‘play-based’ pedagogies in Early Childhood Education and Care.

Matsumoto, H. 2019

[学会発表] Play as learning tools or play as play?: Supporting young children’s learning dispositions through ECEC practices.

Matsumoto Hiroo. 2019

[学会発表] What is the structure of ‘play-based’ pedagogies in the literacy practices for four-to-six-year-old children?

Matsumoto Hiroo, Tsuneda Miho M. 2019

[学会発表] Pedagogical Photo Documentation Addressed to Young Children in Early Childhood Education and Care Practices.

Matsumoto, H. 2019

[雑誌論文] Teachers’ beliefs about literacy practices for young children in early childhood education and care settings

Matsumoto Hiroo, Tsuneda Miho M. 2019

[雑誌論文] 遊びの質を高める保育アセスメントモデルの検討

松本 博雄、西宇 宏美、谷口 美奈、片岡 元子、松井 剛太 2018

[学会発表] Capturing and Improving the Quality of Play in Early Childhood Education and Care Settings through Photo Documentation via Wall Displays for Children.

Matsumoto, H., Nishiu, H., Taniguchi, M., Kataoka, M. & Matsui, G. 2018

[雑誌論文] Teachers’ beliefs about literacy practices for young children in early childhood education and care settings

Matsumoto Hiroo, Tsuneda Miho M. 2018