トップ研究者を探す幼児期のリテラシー獲得を支える保育評価スケールの開発と検証

幼児期のリテラシー獲得を支える保育評価スケールの開発と検証

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-15K04303
研究種目 基盤研究(C)
研究分野 人文社会系
社会科学
教育学
教育学
研究機関 香川大学
代表研究者 松本 博雄
研究分担者 松本美穂
研究協力者 常田 美穂
研究協力者 松井 剛太
研究協力者 片岡 元子
研究期間 開始年月日 2015/4/1
研究期間 終了年度 2017
研究ステータス 完了 (2017/4/1)
配分額(合計) 4,290,000 (直接経費 :3,300,000、間接経費 :990,000)
配分額(履歴) 2017年度:1,430,000 (直接経費 :1,100,000、間接経費 :330,000)
2016年度:1,560,000 (直接経費 :1,200,000、間接経費 :360,000)
2015年度:1,300,000 (直接経費 :1,000,000、間接経費 :300,000)
キーワード 文字
幼児
保育
就学前教育
リテラシー
信念
指導観
保育者

研究成果

[学会発表] How do kindergarten and nursery teachers facilitate young children's literacy development through interaction during classroom activities?

Matsumoto, H. & Tsuneda, M. 2017

[学会発表] 保育者はリテラシー指導といかに向き合おうとしているか―読み書き・文字に関わる保育者の指導観尺度の開発―

松本博雄・常田美穂 2017

[学会発表] How do kindergarten and nursery teachers facilitate young children's literacy development through interaction during classroom activities?

Matsumoto, Hiroo. & Tsuneda, Miho. 2017

[学会発表] Current Perspectives on ECEC (Early Childhood Education and Care) in Japan: Play, Literacy, and Assessment.

Matsumoto, Hiroo. 2016

[学会発表] Japanese kindergarten and nursery teachers' beliefs regarding emergent literacy instruction for young children.

Matsumoto, H. & Tsuneda, M. 2016

[学会発表] ECEC teachers' beliefs about emergent literacy instruction for young children.

Matsumoto, Hiroo. 2016

[学会発表] Teachers' beliefs about emergent literacy instruction for young children: a comparison among nursery, kindergarten, and elementary school in Japan.

Matsumoto, Hiroo. & Tsuneda, Miho. 2016

[学会発表] Japanese kindergarten and nursery teachers' beliefs regarding emergent literacy instruction for young children.

Matsumoto, Hiroo. & Tsuneda, Miho. 2016