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持続可能な国際社会に貢献する日本型防災教育の構築と展開

KAKEN 科学研究費助成事業データベース で見る
研究課題番号 KAKENHI-PROJECT-15H02915
研究種目 基盤研究(B)
研究分野 総合系
複合領域
科学教育・教育工学
科学教育
研究機関 滋賀大学
代表研究者 藤岡 達也
研究分担者 桜井 愛子
研究分担者 大辻 永
研究分担者 山口 克彦
研究分担者 五十嵐 素子
研究分担者 村田 守
研究分担者 榊原 保志
研究分担者 佐藤 健
研究協力者 川真田 早苗
研究協力者 桑原 康一
研究協力者 齋藤 由美子
研究期間 開始年月日 2015/4/1
研究期間 終了年度 2018
研究ステータス 完了 (2018/4/1)
配分額(合計) 11,310,000 (直接経費 :8,700,000、間接経費 :2,610,000)
配分額(履歴) 2017年度:3,380,000 (直接経費 :2,600,000、間接経費 :780,000)
2016年度:3,380,000 (直接経費 :2,600,000、間接経費 :780,000)
2015年度:4,550,000 (直接経費 :3,500,000、間接経費 :1,050,000)
キーワード 自然災害
防災・減災教育
ESD・SDGs
国際貢献
ESD
東日本大震災
アジアの防災
自然の二面性
防災教育
STS
科学的リテラシー
国連防災世界会議

研究成果

[学会発表] Flood disaster prevention programms as the sustainable development on education im the primary schooks in Tokushima Prefecture, Japan.

Kawamata, S. and Murata, M. 2017

[雑誌論文] The Prevention Disaster Program of Flood in 2013 for the 4th Grade Students of Kawatanaka Primary School, Tokushima Prefecture, Japan and Underflow Channels Revealed in 2016

Kawamata Sanae、Murata Mamoru 2017

[雑誌論文] 徳島県飯尾川流域における2011年台風15号水害の防災教育プログラム開発

川真田早苗・藤岡達也・香西武・村田守 2017

[雑誌論文] A development of teacher training program combined with geological field observation and experiments at outcrops on Lake Biwa, Shiga prefecture, central Japan.

Sawada, K. and Murata, M 2017

[学会発表] 新学習指導要領は水害に関する防災教育にどうつながるか

川真田早苗・藤岡達也・村田守 2017

[雑誌論文] Active fault system and the related seismicity in Pakistan

Khan,T.,Murata,M.,H.,Kozai,T.,Adachi,N. and Nishimura,H 2016

[学会発表] A development of teacher training program in Earth Science combined with how to observe outcrops and in situ experiments for elementary and junior high school teachers.

Sawada,K.and Murata,M. 2015